Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Exclusă din programul F-35, Turcia alocă mai mulţi bani pentru avionul de luptă de generaţia a V-a, TF-X
Președintele Industriei de Apărare a Turciei (SSB), İsmail Demir, a declarat la sfârşitul săptămânii trecută că guvernul de la Ankara va acorda prioritate producției avioanelor sale de luptă TF-X pe fondul unei pierderi estimate la 1,4 miliarde de dolari pentru industria turcă de apărare, după excluderea Turciei din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de Statele Unite.
de  S.I. Catalin

SUA au decis să excludă Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul de rachete sol-aer S-400 fabricat de Rusia. 

Oficialii turci din domeniul industriei aerospaţiale au declarat că mare parte din companiile turce care au fabricat şi livrat subansamble ca parte a procesului de producţie pentru programul F-35, urmează să facă acelaşi lucru în cadrul programului militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, potrivit Defence News.

CEO-ul Turkish Aerospace Industries (TAI), Temel Kotil, a declarat într-un interviu, pe 27 aprilie, că Ankara a alocat suplimentar 1,3 miliarde de dolari pentru faza 1 a programului TF-X, iar un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program.

El a adăugat că TAI va construi în curând primul hangar pentru TF-X, precum și ceea ce el a numit al doilea cel mai bun tunel aerodinamic din Europa pentru testarea aeronavei.

„Principala mea prioritate este programul TF-X. Cu siguranță trebuie făcut ”, a spus Kotil.

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

 

Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?

 


Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.

Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning II de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.

Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.

Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

In anul 2019, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.

Ştiri Recomandate