Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avionul de luptă de generaţia a 5-a, TF-X. Erdogan: Primul zbor va avea loc în anul 2023
Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea proiectului avionului propriu de luptă de generaţia a V-a, TF-X, chiar dacă de la lansarea oficială a programului, în anul 2013, a întâmpinat foarte multe dificultăţi, iar tot ceea ce a realizat a fost o machetă prezentată anul trecut la un salon aeronautic, organizat la Paris.
de  Cristian Soare

Preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a declarat într-un interviu pentru revista Kriter că avionului de luptă de TF-X de generaţia a V-a va efectua primul zbor în anul 2023.

Într-un interviu publicat duminică de revista Kriter, Erdogan a ţinut să sublinieze că, de la etapa de proiectare şi până la etapa de producţie, avionul TF-X este realizat de industria turcă de apărare, potrivit Ahval News.

Erdogan nu a uitat să laude rolul pe guvernul său l-a avut în stimularea industriei de apărare a țării, precizând că nivelul de producţie a crescut substanţial în acest sector de la 20% la 70%.

Turcia a prezentat anul trecut în iunie, la salonul aeronautic deschis la Le Bourget, lângă Paris, o machetă proiectul avionului propriu de luptă de generaţia a V-a, TF-X. Încă de la momentul prezentării, reprezentanţii companiei Turkish Aerospace Industries s-au grăbit să precizeze că primul avion TF-X va efectua zborul inaugural în anul 2023. 

Cu toate acestea, criticii spun că termenul limită pentru realizarea primului avion de luptă TF-X este excesiv de ambițios, deoarece industria turcă de apărare nu are capacitatea şi nici nu dispune de tehnologia necesară pentru a produce un motor complet autohton, care să fie compatibil cu acest avion. Nu puţine au fost vocile care au precizat că acest lucru va întârzia semnificativ faza de dezvoltare a avionului de luptă TF-X, insistându-se că primul test de zbor ar putea avea loc între 2025-2030.

Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

Anul trecut, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.

Să nu uităm nici de faptul că, guvernul de la Ankara vrea să reînvie discuțiile cu compania britanică Rolls-Royce pentru proiectarea și producția de avioane TF-X. Ministrul turc de externe Mevlut Cavusoglu a declarat în decembrie că Ankara încearcă să refacă o înțelegere cu producătorul britanic Rolls Royce pentru a construi motoarele pentru TF-X, primul avion de luptă produs de industria turcă de apărare.

 

Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?

 

Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.

Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning ÎI de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.

Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.

Ştiri Recomandate