Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Exclusă din programul F-35, Turcia continuă să lucreze la ambiţiosul său program TF-X
Din câte se pare, companiile turceşti din industria de apărare par a fi tot mai puţin descurajate că au fost excluse din programul pentru avionul american F-35. CEO-ul Turkish Aerospace Industries (TAI), Temel Kotil, a declarat la sfârşitul săptămânii trecute că Turcia lucrează la ambiţiosul său program TF-X, iar companiile turceşti din industria de apărare și-au unit capabilităţile de producţie pentru a realiza mai repede avionul de luptă de generaţia a V-a.
de  Cristian Soare

Temel Kotil, directorul general al TAI, care este principalul contractor al proiectului, a declarat pentru agenţia turcă de presă Anadolu, deținută de guvern, că procesul de producție progresează destul de bine și că primul prototip va să fie prezentat pentru prima dată pe 18 martie 2023.

Potrivit lui Kotil, avionul de luptă de generaţia a V-a TF-X este realizat din aproximativ 20.000 de piese. Afirmând că producția pieselor pentru primul prototip vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2022.

 Kotil a precizat că cea mai dificilă etapă a acestui program constă în realizarea unor piese din titan care se găsesc în componenţa motoarelor care vor propulsa avionul  TF-X

Oficialul a adăugat că la început va fi folosit un motor deja realizat de industria turcă. Un nou motor dezvoltat de TRMotor va fi integrat ulterior pe acesta aeronavă.

Totuși, nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Turcia, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi. Cert e însă că programul a suferit întârzieri din cauza problemelor tehnologice. Turkish Aerospace Industries (TAI) a purtat discuții cu Rolls-Royce pentru coproducția de motoare, dar fără rezultate concrete.

Citeşte şi: Turcia a găsit un colac de salvare pentru avionul de generaţia a V-a TF-X. Industria de apărare pusă să proiecteze motoare

 

Turcia alocă mai mulţi bani pentru avionul de luptă de generaţia a V-a TF-X

 

La începutul lunii mai, președintele Industriei de Apărare a Turciei (SSB), İsmail Demir, a declarat că guvernul de la Ankara va acorda prioritate producției avioanelor sale de luptă TF-X pe fondul unei pierderi estimate la 1,4 miliarde de dolari pentru industria turcă de apărare, după excluderea Turciei din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de Statele Unite.

SUA au decis să excludă Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul de rachete sol-aer S-400 fabricat de Rusia. 

Oficialii turci din domeniul industriei aerospaţiale au declarat că mare parte din companiile turce care au fabricat şi livrat subansamble ca parte a procesului de producţie pentru programul F-35, urmează să facă acelaşi lucru în cadrul programului militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X.

CEO-ul Turkish Aerospace Industries (TAI), Temel Kotil, a declarat într-un alt interviu, pe 27 aprilie, că Ankara a alocat suplimentar 1,3 miliarde de dolari pentru faza 1 a programului TF-X, iar un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program.

El a adăugat că TAI va construi în curând primul hangar pentru TF-X, precum și ceea ce el a numit al doilea cel mai bun tunel aerodinamic din Europa pentru testarea aeronavei.

„Principala mea prioritate este programul TF-X. Cu siguranță trebuie făcut ”, a spus Kotil, la momentul respectiv.

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning ÎI de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

 

Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?
 


Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.

Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning ÎI de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.

Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.

Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

 

Ştiri Recomandate