Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Maistrul militar Pascu Costel, impresii despre MiG: Motorul - cea mai importantă piesă. Un avion aterizează fără o stație radio, dar fără motor niciodată
Maistrul militar clasa I Pascu Costel, într-un interviu publicat pe portalul Armatei României, a discutat despre munca sa în contextul participării țării noastre la Kecskemet International Military Air Show în Ungaria. România a fost reprezentată la eveniment de un MiG-21 LanceR.
de  Tudor Curtifan
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Maistrul militar clasa I Pascu Costel are 31 de ani de carieră militară și dublu rol, în primul rând ca specialist motoare și în al doilea, ca mecanic de avion în echipajul acestuia.

 

„Motorul, cea mai importantă piesă a avionului”

 

,,Mi-am început cariera în anul 1991, iar pentru mine MiG-ul este al doilea loc de suflet, încă din anul 2005, când am luat hotărârea de a mă muta la Baza 86 Aeriană, unde am lucrat în atelierul de motoare până în anul 2015 când am plecat în Portugalia. Am o pasiune extraordinară pentru aviație și dacă ar fi să o iau din nou de la capăt aș alege tot specializarea avion motor și tot motorist mi-aș dori să devin, pentru că îmi place foarte mult ceea ce fac.

Pentru mine motorul este cea mai importantă piesă a avionului, deoarece avionul este carcasa motorului. Un avion vine la aterizare fără o stație radio, dar fără motor niciodată. Munca noastră este foarte frumoasă, importantă și implică multă dăruire și pasiune, dar și o foarte mare atenție. Eu știu că viața pilotului, a avionului și a celor de la sol depinde de munca mea. În momentul în care avionul are orice fel de problemă pe partea de motor, eu trebuie să fiu concentrat 100% și să rezolv problema conform documentației tehnice și să valorific la maximum tot ce înseamnă calitatea și timpul acordat. Atunci când avionul este pornit și pilotul este în cockpitul acestuia și decolează, aștept cu nerăbdare să ajungă la sol. Totodată, știu că atunci când misiunea s-a terminat în siguranță, succesul acesteia se datorează întregii echipe, de la tehnic până la pilot”, a precizat maistrul militar Pascu Costel.

În ceea ce privește showul aviatic din Ungaria, acesta și-a arătat speranța că în viitor și România va putea organiza un eveniment de o asemenea anvergură internațională.

„Sunt mândru pentru că am putut participa și pentru mine este ceva deosebit deoarece evenimentul reprezintă o oportunitate de a vedea și interacționa cu cei de alte naționalități și mai ales, posibilitatea de a vedea o mare varietate de aeronave. Este un extraordinar schimb de experiență!

Mi-aș dori ca și România să fie gazda unui eveniment de o asemenea amploare, cu participare internațională. Consider că acest show aviatic arată publicului care nu are nicio legătură cu viața militară ce înseamnă armata și frumusețea aviației ca parte a acesteia, câtă dăruire și implicare presupune, dar și să înțeleagă munca pe care o facem și, de ce nu, să cultive celor mici pasiunea pentru zbor. Cine prinde gustul aviației, nu are cum să-l piardă vreodată", a conchis maistrul militar.

CITEȘTE ȘI: Prestație fără greșeală a MiG-ului LanceR românesc în Ungaria, pilotat de comandorul Daniel „Motanu” Moise (Video)

 

România a modernizat 100 de avioane MiG-21 la standardul LanceR

 

Primul prototip MiG-21 LanceR (9809) a efectuat primul zbor pe data de 22 august 1995 și a zburat 37 de minute. Succesul programului a deschis calea unui amplu proces de modernizare. Au fost modernizate 110 aeronave MiG-21 la standardul LanceR, modernizare efectuată cu ajutorul companiei Elbit Systems.

Astfel, în 1994, România a semnat, printre primele state, Programul de Parteneriat pentru Pace (Partenership for Peace – PfP) cu NATO. Această decizie a determinat introducerea unui dispozitiv IFF (Identificare avion amic-inamic) compatibil cu sistemele de recunoaştere NATO.

Inițial au fost modernizate 100 de avioane MiG-21. Au fost alese variantele M şi MF, ultimele achiziţionate. Dintre acestea, 25 în varianta C sau „Aer-Aer”, celelalte 75 au fost configurate mai simplu (mai ieftin), ca variantă A sau „Aer-Sol”. Alte 10 avioane cu dublă comandă au fost configurate asemănător cu ultimele, ca variantă B. În realitate, deşi denumirea generică şi culoarea vopselei spuneau altceva, cel mai bun avion pentru misiuni „Aer-Sol” este tot varianta C, cu radar multimod şi două displayuri multifuncţionale, cu care se poate dirija o bombă ghidată laser folosind containerul de dirijare. 

Din 1990 și până azi s-au prăbușit 25 de aeronave MiG-21. 

Ştiri Recomandate