Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Orientul Mijlociu, un pericol pentru navele civile. Iranul e principala sursă de insecuritate din regiune
Orientul Mijlociu rămâne o zonă volatilă pentru transportul maritim civil, potrivit analizei efectuate în urma atacurilor care au avut loc recent în regiune.
de  Eduard Pascu

Confiscarea armată de către Iran a unui petrolier sud-coreean, Hankuk Chemi, pe 4 ianuarie se adaugă la lista incidentelor în care navele civile au fost vizate în Orientul Mijlociu. Forțele iraniene s-au îmbarcat în Strâmtoarea Hormuz, în timp ce nava părăsea Golful Persic. Acest eveniment vine la mai puțin de o săptămână după ce un alt petrolier, Pola, a fost atacat cu o mină magnetică pe 31 decembrie. O astfel de mină, care se potrivește îndeaproape cu un model iranian a fost găsită lângă terminalul petrolier Al Basrah din Irak, la celălalt capăt al Golfului, potrivit unui raport din The Maritime Executive. Acestea sunt doar două din multele incidente din zonă și nu au loc doar în Golful Persic, transmite USNI News.

Petrolierele și alte nave civile se confruntă cu riscuri reale de atacuri cu mine magnetice, bărci încărcate cu explozivi și mine maritime plantate pe canalele de navigație din Orientul Mijlociu. La aceste pericole se adaugă la amenințarea de fond, cea a pirateriei și la riscul confiscării motivate politic, precum ceea ce s-a întâmplat cu Hankuk Chemi. Majoritatea acestor amenințări indică Iranul sau grupurile susținute sau sprijinite de Iran, după cum reiese din implicarea directă a IRGCN într-o serie de atacuri din 2019, care au fost filmate de marina americană la acea vreme.

Țările vizate au răspuns la situația maritimă din ce în ce mai complexă, desfășurând în zonă nave de război și submarine. US Navy a dislocat un submarin USS Georgia (SSGN-729) cu rachete ghidate din clasa Ohio, iar portavionul USS Nimitz (CVN-68) își va prelungi misiunea în Orientul Mijlociu. Israelul sprijină circulația liberă a navelor și a trimis în Marea Roșie un submarin din categoria Dolphin-II.

Atacurile asupra petrolierelor nu sunt noi, dar amenințarea a evoluat în ultimii ani. Au existat mai multe incidente grave în 2019, inclusiv confiscarea petrolierului britanic Stena Impero și mai multe atacuri cu mine magnetice asupra petrolierelor. Anul trecut a fost unul mai liniștit în Golf, dar amenințarea a rămas, iar atacurile s-au mutat în Marea Roșie.

 

Petrolierele sunt principalele ținte

 

Ultimul atac petrolier asupra unui petrolier în Marea Roșie a avut loc pe 25 decembrie. Nava ar fi lovit o mină maritimă, potrivit rapoartelor presei locale. Numele navei nu a fost făcut public în surse deschise. Circumstanțial, mina a fost plasată probabil de mișcarea houthi din Yemen, care este susținută și finanțată de Iran.

La începutul acelei luni, petrolierul sub pavilion Singapore, BW Rhine, a fost lovit de o barcă încărcată cu explozivi în portul saudit Jeddah. Acest tip de atac, care implică în general bărci controlate de la distanță, reprezintă o amenințare emergentă în regiune. Se crede că vinovații sunt mișcarea Houthi, potrivit unui raport din The Wall Street Journal care citează oficiali europeni. Atacatorii au folosit tehnologie care a fost fabricată în Iran.

Pe 25 noiembrie, un alt petrolier, Agrari, a fost atacat la Shuqaiq în Arabia Saudită. Houthii sunt, de asemenea, suspecți în acest incident. Atacatorii par să fi folosit o mină magnetică. Mișcarea Houthi este capabilă să-și dezvolte propriile mine, dar este, de asemenea, cunoscut faptul că folosește tehnologie iraniană. Atacul este similar cu cel folosit asupra petrolierului Pola în incidentul din 31 decembrie.

Deși Iranul poate nu a avut o implicare directă în atacurile rebelilor Houthi, se presupune că o mare parte din armele și tehnologia folosită sunt furnizate de Iran. Nava de informații iraniană Saviz este ancorată permanent în sudul Mării Roșii. Aceasta acționează ca o bază înaintată, sporind amprenta regimului iranian în regiune.

La rândul său, petrolierele iraniene sunt acum escortate de marina rusă atunci când livrează petrol regimului Assad din Siria. Aceste petroliere după ce trec de canalul Suez sunt preluate de navele rusești, cu baza în Tartus. Rusia înființează acum o bază navală în Sudan, sporindu-și prezența la sud de Canalul Suez.

Ştiri Recomandate