Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Premieră între avioane de generația a V-a: F-35 și F-22 au efectuat schimb de date, prin intermediul aeronavei U-2
Lockheed Martin Skunk Works, Agenția de Apărare Antirachetă (MDA – Missile Defence Agency) și Forțele Aeriene ale SUA (USAF) au realizat cu succes o comunicație de date în timp real între un U-2, cinci F-35 și un F-22, aflate în aer și au furnizat, în timp real, date către operatorii aflați la sol, precizează compania Lockheed Martin, într-un comunicat de presă, de săptămâna trecută.
de  Gheorghiță Orjanu

Comunicația de date între avioanele stealth F-35 și F-22, imposibilă până în prezent, a fost realizată prin intermediul unei porți de comunicații, de tipul “Open Systems Gateway”, cu care a fost echipată aeronava spion U-2.

Cele două tipuri de avioane stealth folosesc standarde diferite pentru comunicații, F-35 de producție mai recentă funcționând cu aparatură bazată pe standardul MADL (Multifunction Advanced Data Link) considerat mai performant, în timp ce F-22 este echipat cu sisteme IFDL (Intra-Flight Data Link).

S-a intenționat introducerea standardului MADL la toate aeronavele invizibile americane (F-35, F-22, B-2), dar în 2010 s-a renunțat la această idee, invocându-se, pe de o parte, insuficienta maturizare a tehnologiei, iar pe de altă adoptarea deja în cadrul NATO a standardului Link-16 care, în urma upgrade-urilor ar trebui să asigure aceleași facilități ca și MADL.

Cu toate acestea, MADL folosește banda de frecvență Ku (12 – 18 GHz), care intră în spectrul microundelor. Lungimile mici de undă (2.5–1.67 cm) din această bandă permit direcționarea semnalelor în fascicule înguste, dificil de interceptat, în timp ce Link-16 operează în banda de frecvență 960–1215 MHz, în care semnalele sunt împrăștiate în mai multe direcții (sunt mai difuze), ceea ce le face mai ușor de interceptat.

„Proiectul Hidra [aeronava U-2 facilitează comunicația între aeronave, sateliți, nave de luptă și sisteme terestre] marchează primul moment de stabilire a comunicațiilor bidirecționale în zbor între avioanele din a cincea generație, efectuându-se totodată schimburi de date operaționale și provenind de la senzori) cu operatori tereștri, în timp real”, a declarat Jeff Babione, vicepreședintele Lockheed Martin Skunk Works - divizia de cercetare și dezvoltare avansată a companiei. „Această conectivitate de nivel următor reduce timpul de luare a deciziei de la minute la secunde, ceea ce este esențial în confruntările cu adversarii și amenințările avansate”.

Gateway-ul aerian a permis, de asemenea, aeronavei F-35, pentru prima dată, să transmită datele obținute de senzorii săi către un sistem terestru printr-o legătură de tip Tactical Targeting Network Terminal (TTNT), potrivit Lockheed.

TTNT este o rețea de comunicație tip plasă care, se creează temporar între aeronavele aflate în raza de comunicație și permite oricărei aeronave să acționeze ca un releu de legătură pentru celelalte.

Folosind TTNT, datele provenind de la F-35 au fost trimise către un sistem de comandă de luptă integrată (Integrated Battle Command System) al Forțelor Terestre americane (US Army) - un centru de comandă pentru urmărirea rachetelor și aeronavelor. Centrul de comandă a folosit datele pentru a simula un „exercițiu de bombardament al US Army”.

Pe de altă parte, testarea din decembrie 2020, a unui alt sistem – gatewayONE, montat la bordul unui vehicul aerian fără pilot (UAV) Kratos XQ-58A Valkyrie care, trebuia să faciliteze schimbul de date între aeronavele F-22 și F-35 aflate în aer, a eșuat din cauza unor probleme tehnice. Dar, un gatewayONE aflat la sol a permis schimbul de date între F-35A și F-22, se precizează într-un articol al publicației Flight Global.

Ştiri Recomandate