Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a - are sau nu viitor? Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord
Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord în ceea ce privește construirea unei versiuni experimentale a avioanelor de vânătoare de nouă generație - parte a proiectul FCAS - pe care Franța, Germania şi Spania ar vrea să le achiziţioneze în viitor.
de  Cristian Soare

Informaţii vine după ce în ultimele două săptămâni au avut loc negocieri tensionate care au pus sub semnul întrebării viitorul proiectului ’’Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului’’ (FCAS/SCAF) - care trebuie să fie operațional până în 2040.

Continuarea derulării programului FCAS a fost pusă sub semnul întrebării, deoarece companiile implicate nu reuşesc să se înţeleagă asupra împărţirii sarcinilor, dar mai ales din cauza faptului că părţile nu doreau să renunţe la proprietatea intelectuală a unor tehnologii care urmau să fie implementate în cadrul acestui proiect.

Franța, Germania și Spania, cele trei țări implicate în program, au primit oferta de la pentru construirea viitorului avion de luptă european, a declarat un oficial al ministerului francez al apărării, adăugând că negocierile continuă în cadrul derulării FCAS, potrivit Defense World.

Cu aproape două săptămâni în urmă, auditați de Comisia pentru Apărare din Senatul Franţei, reprezentanţii companiei Airbus au spus că nu exista un plan B pentru continuarea proiectului FCAS, asta după declarațiile CEO-ului Dassault Aviation, Eric Trappier, cu privire la dificultățile privind dezvoltarea avioanelor de luptă NGF de a VI-a generaţie (Next Generation Fighter) ca parte a acestui program la care participă Germania, Spania și Franța. 

După criticile aduse de Dassault Aviation cu privire la organizarea programului SCAF, reprezentanţii Airbus a fost să răspundă la întrebările senatorilor francezi, pe 17 martie. 

Conștientă de miză acestui program, compania Airbus și-a trimis directorul, pe Antoine Bouvier, și pe managerul Airbus Defence and Space, Dirk Hoke pentru a răspunde întrebărilor Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei.

Comisia l-a intervievat pe Eric Trappier, șeful Dassault Aviation. Acesta menţionând în detaliu dificultăţile cu care se confrunta în negocierile cu Airbus cu privire la partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF şi propunând un plan B pentru soluţionarea acestora.

,,Nu există un plan B, deoarece nicio alternativă nu va face posibilă realizarea obiectivului pe care ni l-am propus", a răspuns Antoine Bouvier.

Potrivit companiei Airbus, nicio națiune europeană nu va putea de una singură, deoarece nu are mijloace necesare, să dezvolte un avion de vânătoare de nouă generație. Airbus a dorit să reamintească natura strategică a programului pentru Franța, Germania şi Spania, dar și importanţa acestui program pentru Europa.

 
Francezii nu vor că statele europene să fie forţa de împrejurări şi să continue să cumpere avioane F-35
 

Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania.  Ţările participante la programul FCAS au avut în vedere lansarea următoarei etape a proiectului, numită Faza 1B, până în această vară. Însă noi dezacorduri cu privire la împărtășirea unor secrete ce ţin de zona industrie militare aeronautice au pus în discuție viitorul programului FCAS.

Cei doi directori Airbus au precizat în faţa Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei că realizarea proiectelor din cadrul programului FCAS ar face ca Europa să fie mai independentă din punct de vedere militar, iar eșecul ar însemna că Statele Unite vor vinde mai uşor avioanele F-35 către statele europene.

Antoine Bouvier a susţinut că Europa are nevoie de propria sa industrie aeronautică care să producă avioane militare performante.

Avionul de generaţia a VI-a din cadrul programului european FCAS ar urma să înlocuiască avioanele Rafale din Franța, avioanele Eurofighter Typhoon din Germania și F/A-18 Hornet din Spania.

Proiectul va fi dezvoltat de companiile Dassault și Airbus din partea Germaniei, respectiv Franței. Guvernul spaniol a desemnat compania Indra ca parte a proiectului FCAS. 

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.

Programul viitorului avion de luptă european, care se va însera într-un sistem conectat incluzând drone, urmăreşte să înlocuiască în perspectiva anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter. Pentru aceasta, Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor germane din septembrie studiile de fezabilitate înainte de realizarea în 2026 a unui aparat demonstrativ în zbor.

Ştiri Recomandate