Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Republica Moldova riscă să ajungă în lista statelor cu credibilitate redusă privind transportul maritim
Republica Moldova trebuie să introducă criterii mai restrictive la înregistrarea navelor maritime sub pavilionul său, pentru că, în caz contrar, poate ajunge în lista statelor cu credibilitate redusă în privința transportului maritim, sunt de părere experții, potrivit Radio Chișinău.    
de  S.I. Catalin

O navă sub pavilion moldovenesc a fost surprinsă cu încărcătură militară destinată Libiei, încălcând astfel restricțiile internaționale. Agenția Navală a Rep. Moldova a precizat că aceasta transporta 50 de autovehicule blindate din Turcia. Agenția Navală s-a autosesizat, a suspendat dreptul de navigație sub Pavilionul Rep. Moldova, și a demarat o investigație.

Acest nou caz, în care o navă sub pavilion moldovenesc, se pomenește în centrul unui scandal internațional demonstrează că există deficiențe de reglementare, dar, în mod special, lipsa unui control adecvat în acest sector, susține analistul economic Veaceslav Ioniță. Cât nu ar părea de straniu, dar Rep. Moldova poate fi considerată o putere maritimă, având în vedere numărul de nave sub pavilionul său, raportat la numărul de locuitori, susține expertul. El menționează că astfel de incidente și lipsa controlului pot pune la îndoială capacitatea Rep. Moldova de a reglementa acest sector.

Am impresia că o să ne pomenim într-o zi când toate țările vor pune la îndoială capacitatea noastră de a reglementa acest sector. Avem legislație, avem tot și noi ne mai întâmpinăm cu astfel de cazuri. Este necesară crearea unei comisii de anchetă nu atât pe acest caz, cât, în general ce se întâmplă cu acest domeniu, ce este cu sutele de nave sub pavilion moldovenesc, ce responsabilitate poartă Republica Moldova, etc.ș

Astfel de incidente sunt înregistrate și în cazul multor altor țări, unele dintre care au fost deja compromise. Credibilitatea Republicii Moldova în acest sens este încă destul de bună, dar ar putea fi afectată dacă astfel de cazuri vor fi înregistrate și în continuare, susține expertul economic Roman Chircă.

Dacă numărul de cazuri va continua, atunci vom nimeri în alt clasament. Soluția este ca Republica Moldova să se conecteze la rețelele internaționale privind transportul maritim care au baze de date privind proprietari dubioși și nave cu trecut penal, cărora trebuie să le fie refuzată înregistrarea.

În ultimii ani, zeci de nave sub pavilion moldovenesc au fost implicate în scandaluri internaționale. În 2014 o astfel de navă a fost reținută în timp ce transporta aproximativ 800 de imigranți clandestini. În toamna anului trecut poliţia spaniolă a interceptat o navă înmatriculată în Rep. Moldova care se îndrepta spre Spania cu aproape o tonă și jumătate de cocaină la bord. Atunci premierul Pavel Filip a cerut să fie înăsprite procedurile de înregistrate a navelor sub pavilion moldovenesc și să fie creat un mecanism funcțional de supraveghere a acestora.

Potrivit Agenției Navale, în prezent sunt înregistrate peste 320 de nave sub pavilionul Rep. Moldova.

Ştiri Recomandate