Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
România deține cel mai performant avion de calibrare a echipamentelor de radionavigație
Autoritatea Aeronautică Civilă Română a achiziționat, în baza parteneriatului strategic România-SUA, un avion ultraperformant pentru calibrarea echipamentelor de radionavigație de pe cele 16 aeroporturi civile și peste trei aeroporturi militare. Echipamentele de ultimă generație de pe această aeronavă pot realiza inclusiv calibrarea satelitară a echipamentelor de radionavigație.
de  Eduard Pascu
EXCLUSIV

De anul trecut, mai precis din luna decembrie, România, prin Autoritatea Aeronautică Civilă operează cel mai performant avion din Europa pentru calibrarea echipamentelor de radionavigație.

Aceste echipamente de radionavigație oferă piloților, cât și operatorilor de drone informațiile necesare pentru a putea zbura în condiții meteo neprielnice sau pe timp de noapte.

Avionul Beechcraft Super King Air–350  a costat opt milioane de euro și a fost achiziționat în baza unei licitații câștigată de Beechcraft Berlin Aviation Gmbh.

Echipamentele de calibrare și măsurare care sunt cele mai performante la ora actuală, Norvegian Special Mission - au costat patru milioane de euro.

Complexitatea echipamentelor instalate în aeronava Beechcraft  Super King Air–350 fac din aceasta unul dintre cele mai complexe avioane din aviația civilă română, unică în Europa, asigurând pentru România independenţa şi suveranitatea în domeniul măsurării şi evaluării parametrilor mijloacelor de navigație aeriană.

Este destinat măsurării unor parametri sensibili ai mijloacelor de navigație aeriană dispuse pe aeroporturile civile şi militare precum şi pe rutele care tranzitează spațiul aerian al României.

 

5. -imagine fara descriere- (pista-zbor-apropiere_73678100.jpg)

 

„Nu există multe state europene care să fie capabile să-şi asigure singure un astfel de serviciu strategic, acestea fiind obligate să apeleze la capabilitățile publice sau private ale puţinilor operatori specializați existenți la nivel internaţional”, a declarat directorul general AACR, Armand Petrescu.

Noua aeronavă este dotată cu o avionică de ultimă generație tip "glass cockpit" Pro Line Fusion. Toate informațiile de zbor și navigație sunt integrate pe trei display-uri touchscreen, care îmbunătățesc semnificativ eficiența echipajului și contribuie la o siguranță sporită a zborului. Are două motoare turbopropulsoare Pratt&Whitney PT6A-60A de câte 1050 CP, care îi oferă o viteză maximă de croazieră de 578 km/h şi un plafon maxim operațional de 10.600 m. Aeronava are o greutate maximă la decolare de 6,8 tone și o rază maximă de acțiune de aproximativ 3.300 km, fiind echipată cu un Sistem Automat de Verificări din Zbor (AFIS) UNIFIS 3000, care permite supravegherea și verificarea din zbor cu înaltă precizie a mijloacelor de navigație aeriană, utilizând cele mai noi tehnici hardware și software.

 

2. -imagine fara descriere- (20210115_121203_resized_63907200.jpg)

 

„Avionul este de importanță strategică pentru România. Fără el nu puteam asigura siguranța călătorilor, dar și protecția spațiului aerian al României, graniță estică a flancului NATO”, ne-a declarat, în exclusivitate, directorul adjunct al AACR, Sorin Encuțescu.

Achiziționarea noii aeronave reprezintă şi o contribuție a Autorității Aeronautice Civile Române la parteneriatul strategic România – SUA, pe componenta economică, întrucât aeronava este produsă de compania Beechcraft Corporation, parte din grupul Textron Aviation, motoarele sunt produse de compania Pratt&Whitney, o divizie a Raytheon Technologies Corp, iar instrumentele de bord sunt produse de compania Collins Arospace o divizie a Raytheon Technologies Corp.

„Costurile aeronavei se vor amortiza în 4-5 ani. Deja avem cereri din partea unor țări europene și nu numai pentru a efectua zboruri de calibrare a echipamentelor”, a mai spus Sorin Encuțescu.

 

3. -imagine fara descriere- (20210115_115811_resized_80492600.jpg)

 

Comandantul echipajului de piloți care vor opera pe această aeronavă, Ariel Cojocea (foto sus), ne-a declarat că „România deține, prin acest avion și prin sistemul de avionică Pro Line Fusion împreună cu sistemul UNIFIS 3000, cea mai modernă tehnică de calibrare a echipamentelor de radiolocație din lume. Avionul ne ajută să îndeplinim misiunile pe aproape orice tip de vreme. Totuși, pentru a face o calibrare perfectă este nevoie ca și noi să zburam pe vreme prielnică acestor măsurători. Motoarele ne oferă puterea necesară de a face aterizări ratate, cu trenul escamotat, la viteze mari, la aproximativ 20 de metri sau chiar mai jos de sol. Avionul față de generația anterioară este... ca să fiu mai plastic așa un fel de Star Trek. Am trecut de la ceasuri la display electronic”.

 

4. -imagine fara descriere- (bord-vechi-avion-calibrare_84211900.jpg)

Calibrarea și verificarea sistemelor de navigație și comunicații ale aeroporturilor au fost îndeplinite cu ajutorul unei aeronave Beechcraft King Air 350 fabricată în 1992 (foto sus). Cu aceasta au fost efectuate până în anul 2019 în misiuni de verificări (peste 11.400 ore de zbor efectiv și 5.240 aterizări). Fosta aeronavă de calibrare atinsese un grad mare de uzură făcând imposibilă validarea unor proceduri de zbor, restricționarea operării în spațiul RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) Minimă de Separare Verticală între două sau mai multe avioane aflate în zbor. 

 

Citește și: Livrare accelerată pentru România. Proces de producție mai rapid cu un an pentru Patriot

 

Ştiri Recomandate