Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
„Setea” Chinei de a construi portavioane e îngrijorătoare. Beijingul țintește primul său portavion nuclear
15 Martie, 16:14
China a depășit SUA ca număr de nave militare, devenind cea mai mare flotă navală din lume. Sigur că acest lucru nu o transformă nici pe departe în cea mai puternică forță navală, poziție deținută în continuare de SUA.
de  Tudor Curtifan
Portavionul chinez Liaoning și grupul său de luptă navală, sursă foto: Ministerul Apărării din China

În ciuda faptului că Beijingul construiește nave la foc automat, cantitatea nu acoperă calitatea. Ceea ce îngrijorează însă este „setea” Chinei de a deține o flotă de portavioane.

În fapt, portavioanele dau măsura forței uriașe navale impresionante a Marinei americane. SUA dețin în prezent 11 portavioane prin care își pot proiecta forța pe întreg globul. Și, trebuie să subliniem că pe lângă portavionul în sine, nava e însoțită de un grup de luptă naval format la rândul lui din distrugătoare, fregate, submarine, nave de alimentare, nave de muniție etc. Practic, pe lângă mobilitatea în ceea ce privește deplasarea, forța militară a unui grup de luptă condus de un portavion e cu adevărat impresionantă.

În comparație cu SUA, China deține 2 portavioane operaționale și unul în construcție. Operaționale în acest moment sunt portavioanele Liaoning și Shandong.

 

Chinezii construiesc la foc automat și vizează să dețină o flotă de portavioane

 

Liaoning e primul portavion al Chinei și a fost achiziționat din Ucraina după prăbușirea Uniunii Sovietice. Portavionul a fost cumpărat în 1998. De precizat că inițial nava a purtat numele de Riga și nu a mai fost finalizată după prăbușirea URSS. Construcția a început în anii 1980 iar în momentul în care chinezii au achiziționat nava aceasta era finalizată în proporție de aproximativ 70%. A fost tractată până în China, unde Beijingul a finalizat construcția și a modernizat-o complet.

Așadar, primul portavion al Chinei are la bază o construcție sovietică. Însă ambițiile chinezilor pentru astfel de nave aveau să îi ducă într-o etapă superioară. 

Shandong este al doilea portavion al Chinei și primul construit în țară. El a fost proiectat de  Dalian Shipbuilding International Corporation (DSIC) și lansat pe 26 aprilie 2017. Portavionul e construit urmând cu aproximație designul primei astfel de nave. Momentul finalizării navei a fost unul fastuos, iar ca mesaj cât se poate de direct, în faza finală a testelor portavionul Shandong a străbătut strâmtoarea Taiwanului.

Iar șantierele navale ale Chinei lucrează la foc automat. Se estimează că în cursul acestui an, chinezii vor finaliza construcția celui de-al treilea portavion care ar urma să intre în serviciul Marinei Armatei de Eliberare a Poporului în 2025.

Nu se știu foarte multe despre acest portavion. Dar bazându-se pe fotografiile cu noua navă de război, revista chineză de specialitate, Ordnance Industry Science Technology a consideră că viitorul portavion este mai mare decât cel de-al doilea portavion al Chinei, Shandong, având dimensiuni similare clasei Kitty Hawk a SUA, cu un deplasament de peste 80.000 de tone.

Iar construcția de portavioane e departe de se încheia. Potrivit EurAsian Times, în 2025 va fi finalizată construcția celui de-al patrulea portavion al Chinei! Chiar dacă au existat zvonuri cu privire la faptul că cel de-al treilea portavion va dispune de propulsie nucleară, se pare că cel de-al patrulea va fi un portavion nuclear.

Propulsia nucleară oferă avantajele unei funcționări foarte îndelungate până la realimentare. Dar costul redus al combustibilului este compensat de costul ridicat de operare.

2. Portavionu... (liaoning-china-portavion_71510200.jpg)

Foto: Portavionul Liaoning, sursă foto: Ministerul Apărării din China

 

Cu un portavion cu propulsie nucleară, China va intra într-un club select

 

Trebuie precizat că portavioane cu propulsie nucleară nu au decât SUA și Franța. Astfel, toate cele zece nave americane din clasa Nimitz sunt cu propulsie nucleară, precum și portavionul USS Gerald R. Ford din clasa cu același nume. De asemenea, și portavionul Charles de Gaulle dispune de astfel de propulsie. China ar intra în acest caz într-un club select.

Cu toate că e greu de crezut că Beijingul va reuși să depășească curând puterea militară navală a SUA, chiar și cu această construcție agresivă a portavioanelor. E suficient să precizăm că numărul de avioane care pot fi transportate pe portavioanele americane este aproape dublu față de cele chineze.

Însă dezvoltarea unei flote de portavioane prin care China și-ar putea proiecta forța militară la distanțe mari e cel puțin îngrijorătoare, mai ales pentru statele din regiune care își dispută revendicări teritoriale cu Beijingul.

Cu 11 portavioane în comparație cu 4 cât ar trebui să aibă chinezii după 2025, SUA rămân principala forță navală la nivel mondial. Însă o asemenea construcție accelerată în șantierele navale chineze denotă ambițiile militare ale Chinei. E suficient să precizăm că Rusia, considerată de prestigioasa revistă de specialitate Global FirePower ca fiind a doua forță militară a lumii are un singur portavion - bătrânul Amiral Kuznețov. Un portavion deține încă și Franța, în timp ce India și Marea Britanie vor opera două astfel de nave.

 

Ştiri Recomandate