Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Test parțial reușit al rachetei hipersonice americane. AGM-183 a depășit faza critică de desprindere, dar motorul nu s-a aprins
Forțele Aeriene ale SUA (US AF) au efectuat, pe 28 iulie, un test de zbor cu racheta purtătoare a armei  hipersonice lansată aerian (AGM-183A ARRW - Air-launched Rapid Response Weapon), se precizează într-un comunicat de presă al Directoratului pentru Armamente.
de  Gheorghiță Orjanu
Racheta americană hipersonică AGM-183A ARRW - Air-launched Rapid Response Weapon, sursă foto: Davis @DLT649 - Twitter

Obiectivele testului au inclus eliberarea în siguranță a rachetei de pe un bombardier strategic B-52H și evaluarea performanței zborului. Aeronava a decolat de la Baza Aeriană Edwards și a lansat racheta numită Booster Test Vehicle 1b sau BTV-1b, în poligonul maritim Point Mugu.

Racheta s-a separat în mod corect de aeronavă, a încărcat coordonatele GPS, sistemele rachetei au trecut pe alimentare autonomă cu energie, ceea ce a permis realizarea în siguranță a zborului în faza critică imediat după desprindere.

Cu toate acestea, ”după manevrele de separare în siguranță, motorul rachetei nu s-a aprins”, se precizează în comunicatul de presă.

În test au fost implicate Escadrila 419 Testare de Zbor și Forța de Testare Combinată Global Power Bomber.

Comentariul autorului: ARRW este ridicată la o înălțime mare cu un bombardier strategic, care o și lansează. Ulterior intră în funcțiune racheta purtătoare, care  ridică suplimentar în altitudine focosul. În vârful traiectoriei are loc separarea focosului de racheta purtătoare. După separare, focosul va zbura (aluneca) cu viteze hipersonice către ținta aflată la sol.

Până în prezent, au avut loc două teste ale rachetei purtătoare a ARRW, inclusiv cel din 28 iulie, și un test al focosului. În primul test efectuat în aprilie 2021, racheta purtătoare nu a reușit să se desprindă de pe bombardierul B-52H.

Testarea focosului a fost realizată pe 7 iulie fiind un succes, în cadrul acesteia fiind verificat sistemul de detonare. Potrivit specialiștilor americani, momentul detonării focosului la viteze hipersonice este o provocare, deoarece fereastra de timp pentru obținerea efectului maxim al exploziei este extrem de mică.

Condițiile de zbor hipersonic sunt depășirea vitezei de 5 Mach (6.174 km/h sau 1.715 m/s), iar altitudinea de zbor este mai mică de 90 km față de nivelul mării.

Este planificat ca ARRW să atingă o viteză maximă de 7+ Mach și să poată lovi ținte la o distanță maximă de 1.600 km. Perioada de intrare în dotarea US AF este estimată la începutul anilor 2020, deci undeva până în 2023.

Până în prezent, Rusia are în înzestrare rachete hipersonice cu viteza de 10 – 12 Mach, de tip Khinzal (Kh-47M2) cu lansare aeriană și rază de acțiune de peste 2000 km. China susține și ea că deține, din 2019, rachete hipersonice de 10 Mach, de tipul DF-ZF, cu racheta purtătoare DF-17.

Ştiri Recomandate