Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ucraina este interesată de achiziționarea avionului brazilian Super Tucano, în încercarea de a renunța la “clasicul” L-39
Comandamentul Forțelor Aeriene ale Forțelor Armate din Ucraina este interesat de achiziționarea avioanelor ușoare de atac cu turbopropulsie Embraer EMB 314 Super Tucano / A-29, din Brazilia. Acesta a anunțat cum intenționează să utilizeze aeronava braziliană, precizând în mod clar că Super Tucano nu este soluția adoptată de conducerea militară ucraineană pentru înlocuirea avioanelor MiG-29, Su-27, Su-24M, Su-25, Su-24MR planificată să aibă loc în perioada 2021-2035.
de  Cătălin Costea

„Aeronava Super Tucano a fost evaluată în timpul vizitei de lucru efectuate de o delegație a Forțelor Aeriene ale Ucrainei în Brazilia, în 2019, fiind considerată o aeronavă de instrucție și de luptă, care poate înlocui așa-numitul birou școlar pentru aviatorii militari, aeronava de instruire și de luptă L-39”, se precizează în comunicatul comandamentului Forțelor Aeriene.

În vara anului 2019, o delegație a Forțelor Aeriene a vizitat Brazilia pentru a studia Super Tucano, iar în toamnă, piloții militari ucraineni au efectuat zboruri de încercare pe A-29 în Portugalia, la Lisabona.

,,Problema înlocuirii aeronavelor Su-27, Su-24M, Su-25, Su-24MR, aflate în dotarea Forțelor Aeriene din Ucraina, a fost pusă cu referire la o aeronavă multirol de generația 4 ++, de producție străină, dar nu este vorba de Embraer EMB-314 Super Tucano. Fiecare aeronavă militară are un rol și o utilizare diferită, iar acest tip de aeronavă nu combină astfel de caracteristici și o astfel de înlocuire ar fi practic inutilă”, se mai precizează în comunicatul comandamentului, care se încheie cu solicitarea adresată reprezentanților mass-media de a utiliza surse fiabile și verificate atunci când publică materiale de informare.

Embraer EMB 314 Super Tucano / A-29

EMB 314 Super Tucano / A-29 este produs de compania braziliană Embraer. Inițial a fost dezvoltat ca un avion de antrenament, iar ulterior a fost modificat pentru a fi folosit ca aeronavă ușoară de atac, în două versiuni: simplă comandă (A-29A) și dublă comandă (A-29B).

Deși primul zbor a avut loc în 1999, a fost introdus în servicu abia în 2003. Viteza de croazieră 520 km/h, raza de luptă 500 km, distanța maximă de zbor 1.330 km. Poate decola și ateriza pe o pistă de 900 m, având sarcina utilă de 1.550 kg.

Armamentul de la bordul Super Tucano include două mitraliere FN Herstal M3, calibrul 12,7 mm. Aeronava are, de asemenea, cinci puncte de prindere a armamentului și poate transporta un tun de 20 mm, două rachete aer-aer de tip AIM-9 Sidewinder (MAA-1 Piranha, Python 3/4), patru blocuri NAR calibrul 70 mm, bombe clasice sau ghidate.

Comentariul autorului: Demersurile conducerii Forțelor Aeriene din Ucraina fac parte din căutările de reconstrucție și reașezare pe baze temeinice a întregii armate ucrainene, profund afectată de alternanța politicii externe între Federația Rusă și NATO. Mai mult decât în cazul altor state, datorită relației foarte strânse de dependență de Federația Rusă, procesul de reformă al Forțelor Armate Ucrainene va fi unul de durată, îngreunat de lipsa de coerență politică, de insuficiența fondurilor necesare și, nu în ultimul rând, de presiunile hibride pe care Federația Rusă va continua să le exercite atâta timp cât Ucraina va menține strânsă relația cu NATO/SUA.

Planurile recent anunțate privind modernizarea aeronavelor Forțelor Aeriene din Ucraina, prevăd unificarea aviației de luptă prin crearea de unități de aviație tactică multirol, înzestrate exclusiv cu avioane de generație 4 ++ de producție străină (cum ar fi Saab JAS-39E/F Gripen sau F-16 bloc 70/72). În prezent, la nivelul Forțelor Aeriene se derulează analize extinse pentru alegerea optimă a noului avion multirol.

Dintre demersurile Forțelor Aeriene din Ucraina face parte și posibila modernizare a 11 avioane MiG-29, efectuată împreună cu compania israeliană Elbit Systems, care ar putea asigura avioanelor capacități de luptă fundamental noi, însă la costuri de aproximativ 40 de milioane de dolari pe aeronavă, pe care Ucraina nu și le poate permite în prezent sau pe termen scurt.

Ştiri Recomandate