Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Un nou semnal de alarmă privind situația școlilor cu predare în limba română din regiunea Odesa
13 ian, 17:59
Consiliul Național al Românilor din Ucraina (CNRU) s-a adresat la începutul anului 2021 miniștrilor Educației și de Externe ai Ucrainei, dar și omologilor lor din România și Republica Moldova, privind situația școlilor „moldovenești” din regiunea Odesa.
de  Gheorghiță Orjanu

Într-o postare din 12 ianuarie pe pagina de Facebook, CNRU își exprimă nedumerirea și indignarea că, în pofida asigurărilor ferme din partea autorităților centrale ucrainene de a nu aplica în școlile cu predare în limba „moldovenească” cotele lingvistice prevăzute de Legea învățământului mediu secundar din Ucraina (inclusiv în scrisoarea Ministerului Educației și Științei al Ucrainei către CNRU nr. 4/3025-20), începând cu anul școlar 2020/2021 aceste cote au fost introduse discret în mai multe instituții de învățământ secundar din regiunea Odesa.

Potrivit memoriului publicat de agenția de știri Bucpress din Cernăuți, mai multe școli din regiunea Odesa au început anul de învățământ 2020/2021 cu implementarea cotelor respective, având la bază  deciziile directorilor de școală.

În această situație se află instituții de învățământ din localitățile Plavni (Barta), Limanske (Frecăței), Novosilske (Satu Nou), Orlivca (Cartal), Dolinske (Anadol), toate din raionul Reni, dar și în alte raioane situația este asemănătoare.

CNRU precizează că împotrivirile părinților și profesorilor nu au fost luate în seamă, forța nevăzută a „indicațiilor de sus” fiind mai puternică decât orice argument științific,  legal și de bun simț.

Introducerea cotelor s-a făcut contrar angajamentelor Ucrainei de a respecta opinia Comisiei de la Veneția privind prevederile articolului 7 al Legii educației din Ucraina, referitoare la „situația particulară a persoanelor care se identifică drept moldoveni, a căror limbă este aceeași cu limba vorbită de minoritatea română și, prin urmare, este limbă oficială a UE (pct.48)”. Adică, în situația dată, avându-se în vedere aceeași limbă (doar denumită altfel: de unii română, de alții moldovenească), tratamentul trebuie să fie unitar.

De asemenea, CNRU atrage atenția că, autoritățile ucrainene nu și-au respectat promisiunile făcute oficialilor din România și Republica Moldova privind abținerea de la introducerea cotelor lingvistice ucrainene în școlile cu predare în limba „moldovenească” .

Academia Română și Academia de Științe a Republicii Moldova, catedrele de Filologie Română de la universitățile ucrainene din Cernăuți, Ujgorod și Izmail s-au pronunțat, în repetate rânduri, asupra identității depline a limbii române cu așa-zisa limbă moldovenească, a cărei existență nu poate fi justificată științific, ci doar motivată politic, exact ca pe timpurile URSS, argumentează CNRU.

În memoriu, se solicită Ministerului Educației și Științei din Ucraina să dispună anularea deciziilor directorilor de școli privind introducerea cotelor lingvistice ucrainene în școlile cu predare în limba română/moldovenească.

Citește și: Etnicii români din Ucraina cer un consulat la Izmail.

De asemenea, se cere revenirea la educația în limba română, în școlile din regiunea Odesa, cum a fost până în 1998, și nu în așa-zisa limbă moldovenească. Redenumirea în anul 1998 a limbii române în limba moldovenească, este considerată abuzivă de CNRU, iar introducerea ei în școli a fost impusă politic, fiind făcută fără nicio consultare prealabilă cu elevii, părinții și profesorii.

În finalul memoriului, CNRU solicită ”– a câta oară! – unificarea în cel mai scurt timp a programelor de învățământ a școlilor cu limba română de educație, din regiunile Cernăuți, Transcarpatică și Odesa, divizate artificial în instituții cu educația în limbi diferite.”

Comentariul autorului: Potrivit Legii ”Despre învățământul secundar general complet” în Ucraina, articolul 5, punctul 6, persoanele aparținând minorităților naționale ale căror limbi sunt limbile oficiale ale Uniunii Europene vor studia în limba de stat (ucraineană) în cuantum de cel puțin 20 la sută din durata anuală a timpului de studiu în clasa a V-a, cu o creștere anuală a unui astfel de volum (nu mai puțin de 40 la sută în clasa a IX-a).

În același articol și același punct, la paragraful următor se precizează că persoanele aparținând altor minorități naționale din Ucraina vor studia în limba de stat (ucraineană) în cuantum de cel puțin 80 la sută din timpul anual de studiu.

Atfel, directorii, care au optat pentru cuantumul de 80 la sută pentru etnicii artificial numiți moldoveni din regiunea Odesa, au apreciat că limba moldovenească este diferită de limba română și au încadrat-o ca nefăcând parte din limbile oficiale ale UE.

Memoriul a fost dat publicității chiar în ziua în care președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a efectuat o vizită de lucru în Ucraina, unde s-a întâlnit cu omologul de la Kiev, Volodymyr Zelenskyy.

În declarația comună a celor doi președinți se recunoaște că cooperarea umanitară și socială va rămâne o componentă importantă a agendei bilaterale, eforturile urmând a fi concentrate, printre altele, pe inițiative noi în educație și asigurarea drepturilor educaționale și culturale ale minorităților etnice, fără nicio discriminare.

 

 

 

 

Ştiri Recomandate